Krogs Kommentar

Fakta afvises: Radikal ændring af regler gennemføres med lukkede øjne

Ifølge Thomas Krog, politisk chef i Muskelsvindfonden, viser et politisk flertal i øjeblikket ikke interesse for at finde ud af, hvordan en kontroversiel ændring af reglerne rammer mennesker med handicap og særligt familier med børn med handicap.

Krogs-Kommentar-aspect-ratio-1917-1263
100%
Af Thomas Krog, politisk chef i Muskelsvindfonden
06. juni 2025
Læsetid 3 min.
0

Et politisk flertal på Christiansborg er i skrivende stund i færd med at gennemføre en lovændring for kompensation af handicapbetingede ekstraudgifter med lukkede øjne.

For de tal, der kan nuancere billedet og sikre, at lovændringen ikke går hårdt ud over bl.a. familier med børn med handicap, har de afvist – formentlig fordi nuancerne ikke passer ind i den lovændring, de allerede har besluttet sig for.  

En lovændring, der fratager rigtig mange mennesker muligheden for at blive kompenseret for enkeltstående ekstraudgifter, de har alene på grund af deres handicap.  

F.eks. kan familier med børn med handicap i videst mulige omfang sikre deres børn et liv på lige fod med andre, hvis de får dækket både løbende ekstraudgifter og enkeltstående ekstraudgifter som ekstra bilreparationer eller hjælpere til børn med handicap, der skal på sommerlejr. 

Hvad er kompensationsydelsen?

Er ingen tal bedre end usikre tal? 

Men de tal, som viser, at en forestående ændring af reglerne i alvorlig grad rammer over halvdelen af de danske familier med børn med handicap, er altså blevet afvist.  

Social- og boligministeren har direkte opfordret Folketingets socialudvalg til at have ”en meget restriktiv tilgang til brugen af opgørelserne”. 

Ministeren ønsker således ikke tallene inddraget i lovbehandlingen. Den konklusion når hun frem til, på trods af, at tallene er de eneste, der bare nogenlunde kan fortælle politikerne om konsekvenserne af det, de er i gang med.  

Og ja, der er en vis usikkerhed om tallene på grund af måden, de er registreret på. Det pointerer ministeren også. 

Og vi er enige.

Men når et politisk flertal så radikalt vil ændre mulighederne for at blive kompenseret for enkeltstående ekstraudgifter, må man i det mindste forvente, at de gør sig umage for at finde ud af, hvordan ændringen rammer mennesker med handicap – og i hvilket omfang ændringerne fratager familierne muligheder for så vidt muligt at sende deres børn ud i livet på lige fod med børn uden handicap.  

De foreslåede ændringer rammer over halvdelen af familierne. Ingen tal modsiger på nogen måde den konklusion.

Ministeren og politikerne kunne have taget imod tallene med kyshånd og inddraget dem i lovbehandlingen. I stedet vælger ministeren altså det modsatte – åbenbart ud fra devisen, at ingen tal er bedre end tal med en vis usikkerhed.  

Hvad er kompensationsydelsen?

Man bruger betegnelsen kompensationsydelse (tidligere kaldt ‘merudgifter’) om de ekstra udgifter, mennesker med handicap har ift. mennesker uden handicap. Det kan være udgifter til en handicapbil, til medicin, ekstra strøm og varme, specialsyet tøj m.m.

Det er et lovkrav i Danmark, at mennesker med handicap skal kompenseres for de ekstra udgifter, deres handicap medfører.

Formålet med ydelsen er at sikre, at mennesker med handicap ligestilles økonomisk med mennesker uden handicap.

Ikke en forenkling 

Baggrunden er, at Folketinget er i gang med at lave helt nye regler for merudgifter – nu kaldt kompensationsydelsen.  

Ministeren har på et åbent samråd gentagne gange fortalt, at de nye regler bliver en forenkling for langt de fleste berørte familier, fordi de kan få lettere adgang til et standardbeløb, der skal kompensere for en række forskellige ekstraudgifter, som mennesker med handicap har.  

Problemet er, at de enkeltstående udgifter, som netop ekstra bilreparationer eller hjælpere til børn, der skal på lejr, ikke kan kompenseres, uden at familierne skal igennem en meget mere bureaukratisk procedure end nu 

Det undrede Muskelsvindfonden, at ministeriet lagde et lovforslag frem helt uden at have kendskab til omfanget af, hvor mange der med de gældende regler bliver kompenseret for netop den slags enkeltstående ekstraudgifter.  

For på den måde lægger de noget frem, som de reelt ikke aner konsekvenserne af. 

Tjener i forvejen mindre 

Derfor tog Muskelsvindfonden selv affære.  

Ikke ved at forsøge at lave vores egne tal.  

Men derimod ved at kontakte landets mest pålidelige kilde, når det handler om data: Danmarks Statistik.  

I Muskelsvindfonden havde vi en fornemmelse af, at politikerne med det ny lovforslag overså en stor gruppe børnefamilier, der har netop enkeltstående ekstraudgifter.  

Og vores fornemmelse var altså korrekt.  

Tallene fra Danmarks Statistik viser, at det alene i løbet af et enkelt år er over halvdelen af børnefamilierne i ordningen, der bliver kompenseret for enkeltstående ekstraudgifter.  

Tallene viser også, at det for familierne drejer sig om ekstraudgifter på i gennemsnit cirka 11.000 kroner på et år, hvilket er et betydeligt beløb for en gruppe, der på grund af handicappet i forvejen tjener markant mindre end gennemsnittet 

Fakta afvises 

Min ærlige og subjektive vurdering er, at Social- og boligministeriet helt har opgivet at lave ordentlig lovgivning, der bygger på fakta og tager hensyn til borgernes retssikkerhed.  

Kommunernes Landsforening (KL) har af Finansministeren fået ret til at bestemme, at der skal vedtages nye regler. Og så er Social- og boligministerens opgave reduceret til at finde argumenter for, hvorfor KL’s forslag til regler skal gennemføres.  

Når fakta peger i en anden retning, bliver de afvist uden henvisning til noget andet fakta. 

Thomas Krog
Politisk chef i Muskelsvindfonden

Del din mening

Skriv et svar

Ingen resultater