Julies syvårige kamp med kommunen får Ombudsmanden til at gribe ind – ikke én, men to gange

Julie Skjønnemann Strube har i syv år kæmpet for at få dækket de udgifter, hun har pga. sit handicap. To gange har Folketingets Ombudsmand måttet gribe ind i hendes sag – et sjældent syn og et tegn på et presset system, mener professor.

20220901MBR4050-scaled-1-aspect-ratio-1917-1263

Foto: © Michael Bo Rasmussen / Baghuset. Dato: 01.09.22

100%
Af Frederik Løkkegaard
30. september 2025
Læsetid 3 min.
1

Julie har muskelsvind og bruger kørestol. Hun bor i Vrå i Nordjylland sammen med sin kæreste, der også har muskelsvind. For Julie er hendes handicapbil en nødvendighed og ikke et tilvalg. Alligevel har kommunen igen og igen vurderet, at hun ikke har de ekstra udgifter, der skal til for at få økonomisk støtte.

“De siger, at vi nok havde haft to biler, hvis vi ikke havde haft handicap. Men det er helt urealistisk. Hvis jeg ikke havde muskelsvind, ville jeg da bare tage toget eller bussen,” fortæller Julie.

Siden 2018 har hun indsendt dokumentation i stakkevis, selvom loven slet ikke kræver det. Men afslaget vender tilbage. I dag fylder hendes sag mere end 2.000 sider.

Hvad er kompensationsydelsen?

  • Hvad er det? Økonomisk kompensation til personer med varigt nedsat funktionsevne for ekstra udgifter, de kun har pga. handicap.
  • Formål: At sikre, at borgere med handicap ikke stilles ringere økonomisk end andre.
  • Eksempler: Udgifter til handicapbil, medicin, slip på tøj og sko, hjælp til have, rengøring osv.
  • Bagatelgrænsen: Støtte udbetales kun, hvis merudgifter overstiger 555 kr. pr. måned (2025)
  • Kommunens skøn: Kommunen vurderer, om udgifterne er nødvendige – ofte ud fra egne antagelser.
  • Problemet: Dokumenterede udgifter kan tilsidesættes, hvis kommunen skønner, at borgeren “ville haft udgiften alligevel”.
  • Konsekvens: Mange borgere havner under bagatelgrænsen, og får derfor slet ingen støtte.

Når skøn vejer højere end fakta

Med hjælp fra Muskelsvindfonden indhentede Julie tal fra Danmarks Statistik. Tallene viser, at kun 15,8 procent af kvinder i hendes situation: Kvinde i 30’erne, i parforhold og bosat i landområde – har to biler. Kun cirka 33 procent har én bil.

På trods af tallene fastholder kommunen, at Julie og hendes kæreste ville have haft to biler alligevel. Dermed bliver hendes biludgifter ikke regnet som en ekstraudgift, og de samlede beløb havner under den såkaldte bagatelgrænse på 555 kroner om måneden.

Når man ligger under den, får man ingen støtte.

En kvinde med blondt hår i hestehale og en blomstret top kigger eftertænksomt til siden i et svagt oplyst rum; en mand sidder i baggrunden, lidt ude af fokus.

Foto: © Michael Bo Rasmussen / Baghuset. Dato: 01.09.22

“Jeg har afleveret alt, de har bedt om – også selvom, jeg ikke skulle. Alligevel finder de en ny grund gang på gang til at sige nej,” siger Julie.

Julie ansøger om dækning

Julie søger Hjørring Kommune om dækning af merudgifter til handicapbil. Får afslag – kommunen vurderer, at husstanden ville have haft to biler alligevel.

Julie klager

Julie klager til Ankestyrelsen, som stadfæster (fastholder) kommunens afslag.

Julie indsender ny ansøgning

Julie indsender ny ansøgning med detaljerede statistikker fra Danmarks Statistik, som viser, at to biler er meget usandsynligt i hendes livssituation.

Kommunen afslår igen

Kommunen giver igen afslag og fastholder vurderingen om to biler. Afviser de indsendte statistikker.

Ankestyrelsen ophæver afgørelsen

Ankestyrelsen ophæver kommunens afgørelse og hjemviser sagen til ny behandling.

Kommunen afslår igen

Kommunen afslår igen – nu med henvisning til generelle transportstatistikker.

Julie klager igen

Julie klager igen til Ankestyrelsen og indsender de konkrete statistikker fra Danmarks Statistik.

Ankestyrelsen stadfæster igen afgørelsen

Ankestyrelsen stadfæster på ny kommunens afslag. Skriver, at de “ikke kan finde” Julies statistikker i sagen.

Julie og Muskelsvindfonden beder om genoptagelse

Julie og Muskelsvindfonden beder Ankestyrelsen om at genoptage sagen. Det afvises.

Klager til Ombudsmanden

Muskelsvindfonden klager til Folketingets Ombudsmand på Julies vegne.

Ankestyrelsen fastholder afgørelse

Ankestyrelsen fastholder afgørelsen overfor Ombudsmanden. De vil ikke ændre sagen.

Muskelsvindfonden sender supplerende klage

Muskelsvindfonden indsender en supplerende klage til Ombudsmanden med kritik af Ankestyrelsens praksis.

Ombudsmanden på banen igen

Ombudsmanden sender Julies sag tilbage til Ankestyrelsen.

Ankestyrelsen genoptager sagen

Ankestyrelsen genoptager Julies sag på baggrund af Ombudsmandens henvendelse. Forventet sagsbehandlingstid er to måneder. Julie venter stadig – på 7. år.

Et liv på pause – i syv år

Julies økonomi bliver presset, fordi hun ikke kan få dækket sine merudgifter og modtage kompensationsydelse. Hun har været nødt til at tage billigere medicin med bivirkninger, fordi kommunen ikke vil dække udgiften til den medicin, hendes læge anbefaler. Og hver gang der kommer en ny besked fra kommunen i e-Boks, mærker hun det fysisk. Hun får hjertebanken. Kvalme. Uro. Decideret ”kommuneangst”. 

”Det fylder jo næsten alt i min hverdag. Jeg tænker hele tiden på, hvad de nu vil tage fra mig, eller hvad jeg nu skal bruge en hel uges kræfter på at dokumentere,” fortæller Julie. 

Syv år er lang tid at kæmpe for noget, man egentlig har ret til. Alt for lang tid, ifølge professor i forfatnings- og forvaltningsret ved Syddansk Universitet Frederik Waage: 

”Det er jo helt urimeligt, at det skal tage så lang tid at få den hjælp, man mener, at man har ret til. Tænk på det pres, man lægger på den enkelte borger,” siger han. 

 

En mand med kort lysebrunt hår iført en sort skjorte med knapper smiler til kameraet mod en almindelig, mørk baggrund.

Professor i forvaltningsret på Syddansk Universitet, Frederik Waage. Pressefoto, SDU.

Ombudsmanden på banen – to gange

Normalt er det Ankestyrelsen, der afgør klagesager mellem borger og kommune. Men i Julies sag har Ombudsmanden måtte skride ind hele to gange. Først fordi kommunen ikke kunne dokumentere sit skøn om, at andre par i samme situation har to biler. Og senere igen, da kommunen alligevel holdt fast i deres afslag uden at rette op. 

Det sker sjældent, at Ombudsmanden tager sager op mere end én gang, da hans indblanding gerne skulle være sidste instans. At det er sket to gange i samme sag, understreger alvoren, mener Frederik Waage: 

”Når Ombudsmanden går ind i en sag, bør myndighederne jo kigge ind ad og tage det som en rettesnor.” 

Christian Britten Lindblad

Hvad og hvem er Folketingets Ombudsmand?

  • Opgave: Udpeget af Folketinget til at kontrollere, om offentlige myndigheder overholder lovgivningen og behandler borgere korrekt.
  • Hvem? Siden 1. maj 2025 har Ombudsmanden været Christian Britten Lundblad.
  • Beføjelser: Kan kritisere, give henstillinger og bede myndigheder genbehandle sager – men kan ikke selv ændre en afgørelse.
  • Klageret: Alle borgere kan klage gratis til Ombudsmanden over en offentlig myndighed.
  • Undtagelser: Ombudsmanden behandler normalt ikke domstolenes arbejde eller privates sager.
  • Særligt: Tager primært principielle eller alvorlige sager op – det er sjældent, han går ind i enkeltsager.

Foto: Jakob Boserup

Julie er ikke alene

Helene Bagge Grimstrup fra Frederiksberg fik nej til at modtage kompensationsydelse til bil med præcis samme begrundelse: at hun nok ville have haft bil alligevel. Hun indsendte også tal, der viste det modsatte. Alligevel valgte Ankestyrelsen at støtte kommunen. 

Kathrine Skov Larsen fra Aarhus oplevede i 2021 at få samme besked. At unge får oftere bil i dag, selvom tal igen viste, at næsten ingen unge kvinder i hendes område har bil. Også her endte skøn fra kommunen med at veje tungere en konkret dokumentation. 

”Jeg sidder jo bare tilbage med følelsen af, at jeg som borger ikke en chance mod det store system,” fortæller Julie.

Julie Strube
Foto: © Michael Bo Rasmussen / Baghuset. Dato: 01.09.22

Et system under pres

Ifølge Ankestyrelsens egne tal bliver op mod 50 procent af kommunernes afgørelser på handicapområdet ændret eller hjemvist, når borgere klager. Professor Frederik Waage peger på, at fejlene kan skyldes både ressourcemangel og bevidste besparelser: 

”Der er desværre massive udfordringer på blandt andet handicapområdet, når det kommer til sagsbehandlinger og ventetider. Det er nok en kombination af mange ting, men det hele peger på et offentligt system, der er under pres,” siger han. 

Også Muskelsvindfondens egen politiske chef Thomas Krog kalder det for ”et brud på vores alles retssikkerhed”, når kommunerne får lov til at skubbe borgere under bagatelgrænsen ved at lave fejlagtige skøn. 

Hvis det kan ske her, kan det ske for alle

Julies sag står stadig åben. Syv år inde i kampen har hun endnu ikke fået dækket sine dokumenterede merudgifter. Hun er træt og udkørt, men nægter at give op: 

”Det tager så meget af min energi at kæmpe for noget, jeg har ret til. Jeg havde for længst givet op, hvis ikke jeg havde haft Muskelsvindfonden i ryggen hele vejen,” siger hun. 

Hendes historie er ikke kun en fortælling om ét menneske i kamp med sin kommune. Den er ifølge Frederik Waage et signal om, at vores retssikkerhed er under pres: 

”Det tyder jo på, at vi har et system i kommunerne og Ankestyrelsen, der er presset, hvis man skal vente i så lang tid og have Ombudsmanden inde over i to omgange, for at få en afgørelse,” siger han og fortsætter: 

”Man kunne jo overveje to forskellige instanser: Dem, der bevilger støtten og dem, der skal betale for den.” 

Der forventes endeligt svar fra Ankestyrelsen i løbet af oktober, og går det Julies vej, vil hun modtage sin støtte med tilbagevirkende kraft. Hvis ikke, vil hun og Muskelsvindfonden fortsætte kampen for en bedre afgørelse. 

Del din mening

  1. Abdul-Rehman er klar til at være med i klubben lige om lidt, fordi han har en handicapbil som er mere end 11 år gammel og kan måske (hvilket kan frygtes) blive afvist for selve udskiftningen af den med samme årsag, nemlig at andre unge på 24 år har biler i Herlev….!?!?!?!


Skriv et svar

Ingen resultater