Forventninger, men ikke pres
Fadumo har altid insisteret på, at Ahmed skulle være et barn, som var på med på lige fod med alle andre.
Det resulterede i, at Ahmed har haft både fritidsaktiviteter og deltaget i samtlige sociale arrangementer med sin klasse som f.eks. fødselsdage – uanset hvor mange indlæggelser eller afgørelser fra kommunen, der lå i baggrunden.
”Han skal jo ikke tænke, at han bare er én, der sidder i kørestol og ikke kan noget. Hans hjerne fejler jo ikke noget – det har vi fået at vide af lægerne helt fra starten. Så jeg siger til ham: ’Du skal i gang, du skal ud’,” fortæller Fadumo og signalerer grinende med hænderne, at hun jager Ahmed ud ad døren.
Og det kom han. Ahmed har bl.a. gået til ridning og svømning, og selv når han var indlagt på grund af sin diagnose, gik han i skole på hospitalet.
”Han kunne sagtens følge med, og jeg har ikke presset ham. Så jeg siger: ’Du skal lave noget. Hvis du bare sidder, så begynder du at tænke dårligt om dig selv’,” siger Fadumo.
Hun blev hurtigt klar over, at hun som mor havde et valg: enten kunne hun pakke Ahmed ind, eller også kunne hun hjælpe ham med at få de samme ressourcer som alle andre – også selvom hans krop er anderledes end de andres.

Foto: Rikke Kjær Kjeldsen
”Han skulle være god i skolen, han skulle tage ansvar, han skulle gøre det samme som sine søskende. Jeg har aldrig behandlet Ahmed anderledes,” siger hun – så for hende var det i virkeligheden slet ikke et valg.
Jeg spørger Ahmed, om han nogensinde har oplevet Fadumos forventninger som et pres.
”Nej, jeg synes, det var fedt at få lov til at gøre det samme som alle andre og ikke blive begrænset. Jeg oplevede mere, at det var noget, jeg fik lov til, end at det var noget, der blev krævet af mig. Det var bare almindelige forventninger til et helt almindeligt barn,” forklarer Ahmed.
Voksen før andre
En af de ting, Ahmed blev nødt til at tage ansvar for, før de fleste andre børn overhovedet ved, hvordan de tjekker deres egen e-Boks, var kontakten til kommunen.
Med forældre, som endnu ikke havde lært dansk, var oversættelsen af kludret kommunal-lingo nødt til at være Ahmeds opgave, fra han var cirka 14 år.
”Jeg blev på en måde tolken derhjemme. Hvis der kom noget med udgifter, ansøgninger eller afslag, så skulle jeg forklare det til min mor og finde ud af, hvad vi skulle gøre,” siger Ahmed.

Han lærte hurtigt at læse mellem linjerne i brevene fra kommunen og slå ord som merudgift og servicelov op.
En slags administrativ tvangsmodning, som senere fik ham til at vælge den uddannelse, han nu er i fuld gang med: socialrådgiver-uddannelsen.
”Jeg har jo selv været igennem et system med lave forventninger, mistillid og tossede, administrative benspænd. Jeg vil gerne være den socialrådgiver, der ser mennesket først,” forklarer han og tilføjer:
”Det at have et handicap har helt sikkert gjort mig voksen lidt tidligere end andre unge. Men jeg tror også, det har gjort mig mere selvstændig, også fordi jeg jo har været arbejdsleder for mit eget hjælperteam, siden jeg var 19 år. Jeg har aldrig haft tid til at være i tvivl om, hvad jeg kunne eller ikke kunne,” siger Ahmed.
Fadumo nikker, mens Ahmed taler. Ifølge hende var det ikke kun af nødvendighed, at Ahmed stod for kontakten med kommunen.
Det var en del af hans opdragelse – en måde at give ham ansvar for sit eget handicap og styrke hans tro på sig selv.
”Det er en lidt anderledes pligt at få derhjemme som 14-årig. Det er nok de færreste, der har det ansvar så tidligt,” siger Ahmed og griner.
Selvom det var et stort ansvar, er han i dag taknemlig for, at han fik det.
Del din mening
Eller login med din email
Relateret indhold
”Jeg ville være din mor, Ditte – ikke din hjælper”
To generationer med muskelsvind: Kan man give den opdragelse videre, man selv fik?
Farmand & Formand: Afsnit 2 – “Farmand”
Farmand & Formand: Afsnit 1 – “Formand”
Jacob Nossells børn drømmer om at køre i kørestol, når de bliver voksne
“Pludselig står jeg og hyler over, at min datter har lært at cykle som syvårig”
Du kender queer-bevægelsen, men hvad med crip?
Du tænker ikke over den manglende elevator, før du selv skal bruge den
De smukke, unge mennesker med et handicap
Når forskellighed bliver afvist – hvad er det, vi lærer vores børn?
13-årig dreng med muskelsvind blev afvist af privatskole
Som 27-årig måtte Louise genopfinde sig selv: Jeg har lært, at jeg ikke skal give op
baggrundsartikels
blogs
debats
fjernsyns
fotoreportages
interviews
leders
lyds
nyheds
oplaeste-artiklers
podcasts
politiks
portraets
qas
smaa-samtalers
storys
videos
posts
Ingen resultater